Bronzos medalis Europos čempionate
Laisvo skridimo aviamodelius skraidinantys Senojo žemyno sportininkai rugpiūčio 16 – 20 dienomis varžėsi Šiaurės Makedonijos Prilepo mieste. Lietuvai atstovavo pilnos sudėties komanda – po tris kiekvienoje klasėje. Didžiausia sėkmė lydėjo taimerinius modelius ( F1C klasė ) skraidinusį Virginijų Furmaniuką. Visus maksimumus po septynių turų surinko 15 aviamodeliuotojų iš 34 dalyvių, tarp jų buvo ir lietuvis, tad nugalėtojams išaiškinti prireikė dar kelių turų. Pirmajame fly – off ture reikėjo skristi 8 minutes. Virginijaus modelis ore išsilaikė 7 min. 40 sek. Šis rezultatas buvo trečias ir pelnė jam čempionato bronzą. Kitą dieną buvo surengtas devintasis turas, kuriame, nugalėjęs savo varžovą iš Izraelio Ezrą Shemeshą, 2022 metų Europos čempiono titulą iškovojo prancūzas Gautier Brieras.
Fortūna nebuvo palanki
Bet apie viską iš pradžių. Pirmąją čempionato dieną, rugpiūčio 17 – ąją prie starto linijos stojo 80 aviamodeliuotojų su sklandytuvų modeliais ( F1A klasė ) iš 26 Europos šalių. Pagal praėjusių metų varžybų sezono rezultatus sudarytoje rinktinėje minėtoje modelių klasėje šaliai atstovavo Lietuvos aviamodelių federacijos prezidentas Mantvydas Latvėnas, Saulius Kaunietis ir Modestas Snukiškis. Tądien visus septynis maksimumus pavyko surinkti tik pastarajam. Fortūna nebuvo palanki, nei Mantvydui, nei Sauliui. Dėl įvairių priežaščių abiems aviamodeliuotojams keliuose turuose neužteko ir leidžiamų dviejų bandymų iškelti į orą sklandytuvą ir surinkti nors kiek taškų. Tai ir nulėmė šį kartą, lyginant su ankstesniais čempionatais, gana žemą – 22 – ąją ( iš 26 ) komandinę vietą. Menkai teguodžia, kad Estija liko 23 - ioje vietoje, o latviai – aštuoniolikti. Visus maksimumus “suskrido“ 21 dalyvis. M. Snukiškis po dviejų fly – off turų liko 16-tas galutinėje įskaitoje. S. Kaunietis ir M.Latvėnas užėmė atitinkamai - 68 - ąją ir 72 - ają vietas. 2022 metų Europos čempiono titulą iškovojo žinomas švedų aviamodeliuotojas Peras Findahlas. Tarp komandų triumfavo slovėnai, antri liko čekai, trečioji vieta atiteko Izraelio atstovams. F1A modelių klasėje varžęsis dar vienas lietuvis - Ernestas Dambrauskas, atstovavęs Norvegijai, liko 70 – je vietoje.
Tikėjosi geriau
Modelių su gumos varikliais ( F1B ) klasėje rugpjūčio 18 dieną šalies garbę gynė Rolandas Mackus, Virginijus Ivančikas ir Marius Bliujus. Virginijui teko ir komandos vadovo pareigos. Dėl apdovanojimų šioje modelių klasėje kovėsi 69 aviamodeliuotojai iš 24 Europos valstybių. Pirmajame ture visi trys lietuviai pasiekė maksimalų rezultatą - modeliai skrido po 4 minutes. Antrajame ture Rolandas ir Marius skrido puikiai, o Virginijui pritrūko 25 sekundžių iki maksimumo. R.Mackus nesėkmes patyrė trečiajame ir ketvirtajame turuose, o M.Bliujus sėkmingai skraidė iki šeštojo, kuriame jo lėktuvėlis pateko į stiprią žemėjančią srovę ir po starto žemę palietė vos po 1 minutės 28 sekundžių. Suskaičiavus rezultatus paaiškėjo, kad V. Ivančikas pelnė 23 - ąją, R.Mackus liko 30 - tas, o M.Bliujui atiteko 39 -ji vieta. Nugalėjo Bojanas Gostojičius iš Serbijos. Tarp 24 komandų lietuviamas atiteko 9 - toji vieta. Latviams – penkioliktoji, o estai liko šešiolikti.
Nesuveikė servo mechanizmas
Trečiąją čempionato dieną - rugpjūčio 19 - ąją startavo F1C klasės modeliai ( su vidaus degimo varikliu ). Buvo prognozuota, kad tai bus karščiausia čempionato diena. Progozės pasitvirtino. Vidurdienį R. Mackus su termistoriumi (prietaisu temperatūros mikrosvyravimams matuoti ir termikams „gaudyti“) užfiksavo, kad oro temperatūra pavėsyje siekė 39, 6 laipsnio karščio. Buvo sunku sportininkams, kentėjo ir modeliai. Šioje klasėje šalies garbę gynė Virginijus Furmaniukas, Darius Atkočiūnas ir Danas Babenskas. Pirmajame ture Danui iki maksimalaus rezultato pritrūko penkių sekundžių, o antrajame ture variklis dirbo ilgiau negu nustatyta. Teko bandyti antrą kartą. Bandymas nepavyko. Modelis nukrito su veikiančiu varikliu ir buvo apgadintas. Rezultatas - 0 taškų. Likusiuose 5 turuose D. Babenskas kitu modeliu „skraidė“ sėkmingai, tačiau tai negarantavo aukštos vietos, liko 28 - tas. Apžiūrėjus modelį paaiškėjo, kad galėjo būti sugedęs servo mechanizmas. D. Atkočiūnas nesėkmę patyrė tik šeštajame ture – nepavyko tinkamu kampu išleisti modelį, jis dalį 4 sekundžių trukmės motorinio skrydžio skrido beveik horizontaliai ir nepasiekė reikiamo aukščio. Galutinis rezultatas – 22 -oji vieta. Sėkmingiausiai pasirodė bronzos medalį Lietuvai iškovojęs V. Furmaniukas. Virginijus aviamdeliuotojų būrelį ( vadovas Gediminas Vaitekūnas ) pradėjo lankyti 1978 metais tuometėje Varėnos 2 -je vidurinėje. Konstravo kambarinius „ Drugelio“ tipo, A- 1 ir A- 2 klasių sklandytuvus, vėliau gamino ir skraidino taimerinį modelį. Susidomėjimas aviamodelias neblėso visą laiką, vis ruseno ir nuo 2015 metų vėl pradėjo skirti daugiau laiko mėgiamai veiklai, dalyvauti varžybose ir pasiekti svarių rezultatų.
Šioje modelių klasėje lietuvių komanda užėmė 7 – ąją vietą, o Estijos atstovai buvo ketvirti, latviai – nedalyvavo.
Lemia treniruotės
Kai kurie mūsų rinktinės nariai pastebėjo, kad ypatingų techninių ir technologinių naujovių laisvo skridimo aviamodelių klasėse nebuvo daug, o rezultatą varžybose lemia treniruotės, darbas aerodrome įvairiomis oro sąlygomis. Prilepe jos buvo beveik ekstramalios: temperatūra dieną svyravo nuo 34 iki jau minėtų 39,6 laipsnių karščio. Danguje jokio debesėlio, silpnas vėjas ir paukščiai beveik neskraidė. Nuo 6 val. ryto visą dieną, iki saulė pasislepia už kalnų, reikia išbūti tokioje pirtyje. Vos atvykę į Š.Makedoniją, sportininkai iki varžybų pradžios bandė aklimatizuotis ir reguliuoti modelius. Vieną pusdienį R. Mackus nuo ankstaus ryto iki 14 val. atliko 31 bandomąjį skridimą. Neatsiliko ir kiti rinktinės nariai. Verta pastebėti, kad varžybų metu komanda dirbo labai darniai, vieni kitiems padėjo, į lokacijos vietą parnešdavo varžovų Lietuvoje, bet kolegų rinktinėje modelius. Maloniai nustebino per 2 tūkst. kilometrų įveikę ir savo iniciatyva į čempionatą iš Lietuvos atvykę du prieniškiai – Rolandas Morkūnas ir Algis Žiūkas. Jaunystėje buvę moksleivių varžybų prizininkai ir nugalėtojai, vėl norėtų modeliuoti ir dalyvauti varžybose. Džiugu, kad meilė aviamodelizmui išlaiko laiko išbandymus ir sugrąžina norą siekti svajonių.
Lietuvos žurnalistų sąjungos narys Gediminas Vaitekūnas
Visi čempionato rezultatai: 2022 FAI F1 European Championships For Free Flight Model Aircraft (Classes F1A, F1B, F1C), Prilep, Republic North Macedonia (prilepcup.info)
Mariaus Bliujaus nuotr.